Олекса Тихий
II
Не всi люди губляться в бурхливому морi життя. Тi люди, що вам справдi
потрiбнi, не губляться. Губляться тi, без яких можна обiйтися, якi не вельми
потрiбнi. Справжнi люди не губляться того, що вони по-справжньому вiдданi
тiй справi, що й ви. Справжнi люди сходяться на основi спiльної iдеї. їх
життя може географiчне роз'єднати, але позаяк вони дiють в одному напрямку i
працюють для однiєї мети, вони знаходять себе знову i знову. Справжнi друзi
не губляться, бо їхня спiльна справа живе постiйно i вона постiйно їх
зближує, дає їм вiдчуття спiльностi. Якщо згубився живий друг, не слiд
тужити – вiн другом i не був.
На початку 1964 року Тихий досидiв у Сосновському концтаборi семирiчний
термiн ув'язнення, звiльнився i виїхав з Мордовiї, на свою Донеччину.
Невдовзi написав, що вчительської працi йому вже не бачити, бо, мовляв,
викладати так, як влада хоче, в'н пiсля табiрного вишколу не може, а
викладати так, як би вiн хотiв,влада не хоче.
В наступнi роки в мене часто мiнялося мiсце ув'язнення: в кiнцi 1965 року
перевели до першого (релiгiйного) концтабору, через рiк – посадили на шiсть
мiсяцiв до так званого "Примiщення камерного типу" (табiрна в'язниця) i
перевезли до одинадцятого концтабору, що в Мордовському мiстечку Явасi,
звiдки влiтку 1967 року перевели на три роки до Володимирської в'язницi. З
в'язницi восени 1970 року потрапив до третього концтабору, що в с. Барашево
(Мордовiя). Влiтку 1972 року з Барашево перевезли на Урал до 36 концтабору,
звiдки 1974 року знову запроторили до Володимирської в'язницi. У кiнцi 1975
року перед звiльненням мене перевезли з Володимира до Чернiгiвської в'язницi.
Якщо до цiєї перемiни мiсць ще добавити транспортування 1968 року на пiвроку
до Києва та короткi транспортування до Чернiгова, Саранська та Рибiнська, а
до того добавити постiйне намагання КДБ щонайщiльнiше iзолювати полiтв'язнiв
вiд свiту, то перед зором людини – яскрава картина поступових змiн умов
листування вiд поганих до все гiрших i гiрших.
Але навiть коли геть заборонили отримувати листи вiд друзiв, Тихий i тодi
намагався прислати бодай листiвку. I коли не виходило прямо, пересилав до
рiдних i тi вкладали до своїх конвертiв. Переважно й цi листiвки не
доходили, але самої згадки рiдних про листiвку вiд друга було достатньо, щоб
вiдчути прояв солiдарностi i готовнiсть до продовження спiльної справи.
Закiнчив я свої 15 рокiв 21 сiчня 1976 року, i вранцi мене вiдпустили з
чернiгiвської в'язницi.
На третiй день пiсля звiльнення Тихий приїхав до мене. Привiз
трьохлiтровий слоїк жовтого липового меду.
– Споживай, – сказав, – потроху i вiн тобi допоможе. Я ж сам пасiчник i
цей мед з моєї пасiки. Вiн добрий.
– Дякую. Може, мед допоможе пiдняти кислотнiсть шлункового соку. – Коли ж
ти встигаєш ще й бджолами займатися?
– Устигаю. Вони не багато потребують часу.
За обiдом ми балакали про рiзнi побутовi справи, пильно уникаючи
полiтичних проблем. Знаючи, що чекiсти встановили пiдслухування, ми не
хотiли їм дати поживу з першої зустрiчi. Вiд них нiкуди не дiнешся, але
бодай не треба полегшувати їм сексотiвську працю. Того ми вийшли на подвiр'я
i пiшли блукати вулицями Бобровицi, що колись була селом, а потiм стала
гарною околицею Чернiгова.
Тихий розповiв про обставини на Українi, зокрема про українофiлiв, яких в
одних колах (напр., чекiстських) називали нацiоналiстами, в iнших (напр.,
московських) дисидентами, а для нас це були просто свої люди, що любили
Україну i хотiли їй добра й свободи.
На цей час вiн жив на хуторi Iжiвцi, що бiля Олексiїво-Дружкiвки, i
працював на заводi вогнетривкої цегли. Робiтники ставилися до нього добре i
вiн частенько мiг собi вiдлучитися вiд працi на 3-4 днi i використовував цi
промiжки мiж працею для поїздок до Києва, Львова, Iвано-Франкiвська та iнших
мiст для пiдтримування взаємин з колишнiми в'язнями, сiм'ями теперiшнiх
в'язнiв та iншими людьми наших iнтересiв. Дуже хвалив Бориса
Антоненка-Давидовича за те, що i в глибокiй старостi не втрачав iнтересу до
долi України i постiйно виховував творчу молодь в нацiоналiстичному
дусi.Київських шiстдесятникiв (Iвана Свiтличного, Євгена Сверстюка, Iвана
Дзюбу, Василя Симоненка, Михайлину Коцюбинську) вiн називав славним виводком
Антоненка-Давидовича.
Дiлився думками про необхiднiсть вiдновлення практики шiстдесятникiв в
органiзацiї невеликих груп молодi для екскурсiй пiд гаслом: "Стежками
повстанцiв". Ця чудова форма виховання молодi в патрiотичному дусi виникла в
Захiднiй Українi. Потiм до таких груп почали включати схiднякiв. З часом
вiдчули можливiсть формування груп схiдняцької молодi i спрямування її на
Захiдну Україну. Арешти великої групи iнтелiгенцiї в серпнi 1965 року
перервали мандрiвки "Стежками повстанцiв". За одинадцять рокiв пiсля двох
хвиль масових арештiв та багатьох арештiв менших груп ми знову повернулися
до цiєї форми дiяльностi i довго обмiрковували, як би то її вiдновити.
Бачачи, як активно я сприймаю перспективи подiбної дiяльностi, i
розумiючи, що це ж є прямий шлях до тюрми, вiн на прощання каже:
– Слухай, Левку, не поспiшай сам братися за дiло. Дай собi трохи пiсля
в'язницi вiдпочити. Тебе знають люди i нiхто не подумає, що ти здався i
примирився з нещасною долею України, але всi розумiють, що тобi треба
вiдпочинок.
– Дорогий друже, з того, що ти намалював, я бачу, що в усiй Українi
по-справжньому самовiдданих i активних людей тепер є тiльки кiлька осiб.
Чимало добрих, але все-таки вони не активiзують процес боротьби, рух, а
чекають. Що, будемо всi чекати кращих часiв, коли москалi дозволять голосно
говорити про наш український бiль? Та вони нiколи з власної волi не
дозволять.
– Левку, ти правий. Та поглянь на себе – ти ж худий, аж свiтишся – однi
костi.
– Знаєш, коли б я бачив, що за справу взялася тисяча активних борцiв i
правдиве українське слово щодень потрясає свiт i кличе Вкраїну до боротьби
за волю, я справдi узяв би собi вiдпустку, щоб полiкуватися й трохи зiтхнути
вiльнiше на дозвiллi, але коли цього немає, коли розпач i страх паралiзували
свiдомiсть українцiв', а русифiкацiя наступає i кожен день, кожну годину
вириває людей з українського роду i переводить в росiйський народ, як можна
чекати? Як можна мовчати, коли в душi не страх, а лиш докори пращурiв за наш
ганебний стан та дух безмежного завзяття?
– Я тобi привезу iндiйський гриб, що покращує травлення.
– Привези.
Багато приїжджало до мене в Чернiгiв тих людей, якi любили Україну i
хотiли їй волi. Я надихав їх i хотiв штовхнути на боротьбу. Вони втiшалися
моїм натхненням, мов елiксиром, i вних блищали очi яскравим блиском.Бачачи
людину, готову до боротьби, вони заспокоювалися: "Слава Богу! Доки є такi
люди, Україна не помре!"
I їхали додому, дозволяючи менi пiсля 15 рокiв неволi знову йти до тюрми
ранiше вiд них.
Тихий – один i єдиний iз моїх друзiв, який не хотiв штовхнути мене перед
собою в пащу хижого звiра, але щиро хотiв менi вiдпочинку.
Вiдпочинку не вийшло, бо я неспроможний був дивитися на плюндрування
України, але оте щире бажання дати перепочинок пiсля довгого ув'язнення i
готовнiсть самому ранiше вiд мене пiти в тюрму, мене грiтиме до самої смертi
своїм ласкавим, гуманним теплом.
Дякую тобi, Боже, що Ти створюєш таких людей. Їхнябезкорислива щирiсть
надихає на боротьбу за благо iнших людей та живить шляхетнiсть i альтруїзм.
Без таких людей суспiльство розпадалось би на розпорошенi молекули, а з
нимивоно з'єднується в єдине тiло.
[На початок] [
Далі] |